FALL IN LOVE WITH MORE FREE TEMPLATES! CLICK HERE TO GET YOUR OWN SMITTEN BLOG DESIGN... »

WEDED BLISS

Daisypath Anniversary tickers

OUR GIRL

Lilypie Second Birthday tickers

OUR BOY

Lilypie First Birthday tickers

EL TIGRE (TIGRA)

PitaPata Cat tickers

Sunday, February 13, 2011

Madness Monday

Semua orang dikurniakan rezeki masing2 kan? So, bersyukurlah dengan ape yang kita perolehi. Yang pakai tudung tak semestinya PERFECT segalanya. Yang tak pakai tudung tak semestinya jahat dan IMPERFECT.

Banyak aku dengar dan sepanjang melayari alam rumah tangga ni sebenarnya banyak dugaan yang aku tempuhi. Baik di hina takde 'hasil' dan juga sometimes tetibe satu hari, kereta eksiden, rosak, cermin kena pecah... Bos marah... macam2 lagi la.

Hari ni kebetulan aku terbaca 1 blog while blog hopping. Although she/they is/are just blog's friens/s tapi aku cukup terasa dengan apa yang dorg lalui la. While reading, aku daat blog hopping beberapa org yang lain yg turut sama 'angin' dengan apa yang berlaku. And this blog's entry is one of my favourite.


Petikan dari MEROYAN MONDAY oleh CikPuanMuda (CPM)



"... Yang paling menyedihkan, untuk seorang yang so suci seperti dia, dia telah mempersendakan apa yang Allah tentukan.


Now, korang bagitau aku... Sape dia untuk jatuh hukum?? Kalau si polan dan polan ni jahat tahap setan sekalipun dia tak berhak cakap macam tu. Aku nak tanya... Hidup ko perfect sangat ke sampai ko ada hak cakap macam tu? Ok.. Kalau ye pun perfect (di mata ko) aku nak tanya lagi.. Ko rasa Allah boleh tak tarik benda-benda tu semua kalau Dia nak tarik? Ko juga umat Dia kan? Jadi Dia ada hak. Betul??


Orang gugur atau orang takde anak semua tu dah tertulis. Nasib ko mungkin baik sebab ko dah ada sepasang anak lelaki dan perempuan. Tapi tu tak bermaksud ko boleh kata orang takde anak or orang gugur takde anak pompuan sebab dosa dia banyak menimbun. Allah bagi ujian pada seseorang kerana Dia tau orang tersebut dapat/mampu handle ujian yang di beri dengan baik. Cuba kalau sedara or kakak or adik ko takde anak or keguguran dan orang cakap diorang ni perangai cam setan, dosa menimbun tak sedar diri, ko hangin tak???!



Aku bukan back-up diorang ni sebab diorang kawan aku. No. Diorang pun aku tak pernah jumpa. Aku bercakap sebagai seorang perempuan.. Seorang wanita yang juga ada perasaan. Aku tak dapat nak bayangkan kalau aku takde anak or baru keguguran. Aku ada ramai kawan rapat yang dah berkahwin tapi sehingga ke hari ni tak dikurniakan anak.. Tiap kali jumpa, diorang akan cerita kisah sunyi, hidup tak bereti semua.. Sumpah kesian. Siapa yang mintak jadi macam tu? Takde siapa... Semua nak hidup lengkap sempurna. Tapi tu semua takdir. Allah belum nak bagi.. Aku respect diorang sebab diorang tabah dan masih happy dengan suami masing-masing. Sebab apa? Sebab Allah tu Maha Adil.. Masih selitkan kegembiraan dari cara lain. Dia tak bagi anak, dia kurniakan kebahagian dari arah yang lain.


Aku tak paham kenapa ko nak attack part yang tu. Oh.. Aku lupa. Ko dah ada anak laki dan pompuan sepasang. Oh.. Ko juga ada hubby yang sokong ko doplohpatjam. Orang lain tak sempurna. Ko je la yang sempurna dan hidup diberkati kan? Ingat babe, mempersoalkan ketentuan Allah juga berdosa :)


Allah belum bagi ko 'ujian' bukan sebab ko sentiasa diberkati. Sebab belum sampai masanya. Setiap manusia akan melaluinya. Cara je berbeza. Aku, esok lusa atau mungkin petang ni je dah 'sejuk' dengan apa yang ko buat. Tapi untuk mereka yang ko kata tu aku tak pasti akan sejuk atau tak. Ko dah tersilap cakap babe. Muhasabah la macam yang ko selalu cakap tu. Jangan 'degree'kan orang kalau diri sendiri pun belum ada degree.. Master dan PHD apatah lagi..



Sekian untuk renungan kita bersama.


1 comment:

El-Wina Irikh N.D. said...

pe pun aku doakan la utk hang.. moga cepat dapat rezeki pasal aku tau hang pun mmg suka budak kan..
anyway aku speechless bila anak2 aku one day pernah tanya mana makngah... irfan rindu kat makngah.. apsal makngah tak datang lagi.. dan aku hanya jawab.. makngah dah kawin dan dah duduk JAUH dari kita..