FALL IN LOVE WITH MORE FREE TEMPLATES! CLICK HERE TO GET YOUR OWN SMITTEN BLOG DESIGN... »

WEDED BLISS

Daisypath Anniversary tickers

OUR GIRL

Lilypie Second Birthday tickers

OUR BOY

Lilypie First Birthday tickers

EL TIGRE (TIGRA)

PitaPata Cat tickers

Sunday, March 1, 2009

Jangan Sesekali Kita Permainkan Agama dan Bangsa Orang Lain..

"Over excited!!!oppss...ge dik...Dah tak sabar nak kawin keliling api?Boleh ke?..diri sendiri pun tak terurus...huwahahaha"
Sedang aku usha2 konflik perbalahan antara aku dan ... [seseorang dlm keluarga..tp yg pasti bkn saudara kandung aku sendiri..] ..aku ternampak di shoutbox dia.. Tertulis seperti di atas...
Aku tahu..semua itu ditujukan untuk aku.. Tapi ya Allah.. Nauzubillah.. Bangsa apakah ini?? yang sanggup menulis sebegitu terhadap seseoarang yang beragama Islam??
Kawan2.. I bet kalau korg baca pun.. it sounds like pernyataan tersebut ditujukan utk orang yang beragama Hindu kan?? [kpd yg beragama Hindu..bkn maksudku utk berkata begini.. Tapi yg aku faham..dlm adat org India.. mereka akan berkahwin mengelilingi unggun api.. dan aku hormati adat kamu..]
Aku hampir menitiskan airmata.. Aku terasa.. [tunang aku berdarah campur -- Mamak + Melayu + Pakistan] ... Tapi aku tahan.. Sebabnya..cuma aku dan Allah sahaja yang tahu.. betapa berimannya keluarga tunangku.. Dan kalau pun ade keburukan mereka. Aku bersyukur kerana bertemu dgn keluarga yg boleh membimbingku dgn baik dgn lebih jauh lagi... [ye la.. family kat kedah.. takde org tgk2 kn..]
Bagi aku perbalahan ini.. sekadar antara ahli keluarga aku spt sepupu2 dan makcik2.. Sbbnya?? Majlis Pertunanganku yang dirai meriah.. Tapi bukan pinta ku!! ... Oleh kerana tunangku anak sulung..dan cucu lelaki sulung yang akan berkahwin..jd ramai lah yang nak mengikut.. Takkan nak dihalau kan??
Aku protes..!! bila aku tahu ramai sepupu2 ku dan makcik2 yang tidak berapa suka dgn bilangan kehadiran mereka yg ramai tu.. Aku komen di 1 page ini.. aku ckp.. "Jangan asyik nak komen pasal majlis aku..sbb aku tak minta ape2 pun dr dorg.. Kalau tak ikhlas nak tolong.. Jangan datnag.. Aku pun tak kisah.."
Hari2 yang seterusnya..bertubi2 komen yg aku terima dari 2 sepupuku.. Aku tunjuk..aku cerita pada tunangku..Tunangku baca entry mereka dgn amat tenang sekali.. katanya.. "Sabar je la B.. Allah kan ade.. Jangan balas ape2 pun.. ok.." aku cuma mampu menurut.. Aku cerita pd kakakku.. katanya "balaslah balik! ....blablabla...." tapi aku menolak..sbb taknak jd bodoh.. kak long cerita pada mama.. Mama call dari Kedah.. "Kak Ngah jgn balas apa2 k.. biaq la kat depa.. depa nk kata apa pun..Jgn balas..depa tu bodoh.. Kalau kita balas..kita pun sm2 bodoh.." ..aku cuma kata "OK"...
Tapi hari ni.. bile aku bc shoutbox dia.. aku jd terkilan.. nape..?? aku dah berdiam diri.. Tapi Agama tunangku yang dia main2kan.. katanya.. "tak sabar2 nak tunggu filem tamil bermula bulan 11 ni.." dan mcm2 lg dia kata.. WTF?? dia ingat ape?? Fine! aku sahut cabaran..Aku akan buktikan.. Tunang aku tetap ISLAM walaupun berdarah kacukan.. korang boleh ckp ape2 je psl aku.. Tp jgn sampai sentuh bab agamaku.. Aku sanggup buat ape sj untuk pertahankan agama aku.. ingat tu!
Mungkin benar kata sepupuku..aku tak terurus..walaupun dh berusia 24 tahun..tapi itu dulu.. korg pun dh 2 tahun tak hidup dgn aku.. tak tahu ape improvement yg aku dh buat.. Dan memang.. perkahwinan ni bukan sekadar nak menghalalkan yang haram dan mengikut sunnah Nabi shj.. Tapi perkahwinan ni adalah untuk suami isteri saling melengkapi antara satu sama lain.. Tak ape if sekarang aku tak terurus.. Ye! aku akui.. aku tak terurus.. Dan itulah salah satu sebab aku nak berkahwin.. Aku taknak susahkan parents aku.. Faham??

No comments: