FALL IN LOVE WITH MORE FREE TEMPLATES! CLICK HERE TO GET YOUR OWN SMITTEN BLOG DESIGN... »

WEDED BLISS

Daisypath Anniversary tickers

OUR GIRL

Lilypie Second Birthday tickers

OUR BOY

Lilypie First Birthday tickers

EL TIGRE (TIGRA)

PitaPata Cat tickers

Saturday, July 16, 2011

Breastfeeding and its tools...

Kali ni nak cakap pasal breastfeeding lak. Asyik cakap pasal baju baby je kan... hehe!
Ok, ape yang best pasal susu ibu ni? ade la lebih kurang 12 kebaikan dalam menyusu anak kita dgn susu badan. Check it out!

1) Susu ibu lebih mudah dihadamkan.

2) Susu ibu tidak mengandungi bahan2 kimia. Ingat tak kes melamin dalam susu bayi di China? Haaa, kita tak tau sejauh mana selamatnya susu2 formula untuk bayi kita, so susu ibu memang pilihan yang paling tepat, sebab confirm tak ada bahan2 kimia yang berbahaya!

3) Susu ibu menjimatkan kos & masa. Susu formula kebanyakkannya mahal2 dan memerlukan anda membancuh dan menggunakannya dalam tempoh masa yang terhad. Dengan susu ibu, tiada masalah! Tidak ada kos tambahan, bersih dan menjimatkan. Stok susu sentiasa ada dalam badan, so bila anak merengek nak nenen, angkat jer baju, susu dah tersedia.. heheheh

4) Menyusukan bayi anda mengurangkan risiko terhadap kanser payudara. Ini adalah kajian dari Collaborative Group on Hormonal Factors in Breast Cancer (2002). So, mencegah adalah lebih baik dari merawat, kan? Jadi janganlah malas menyusukan bayi anda :)

5) Susu ibu mengandungi Imunisasi kepada penyakit dan membantu membina sistem imunisasi dalam badan bayi – 80% dari sel dalam sus ibu adalah macrophages, iaitu sel yang membunuh bakteria, fungus dan virus. Bayi yang menyusu terlindung dari pneumonia, botulism, bronchitis, staphylococcal infections, jangkitan telinga & German measles (campak).

6) Susu ibu mengandungi nutrisi yang terbaik!

7) Menyusukan anak mengurangkan risiko ibu dari menghidapi kanser ovari.

8) Menyusukan anak membantu mengurangkan berat badan ibu! Haaaaaa, ni semua mesti ibu2 suka baca.. Heheheh.. maklumlah, masa mengandung berkilo2 berat di”ternak” dalam badan.. hahahah.. Buat pengetahuan pembaca, setiap sesi menyusu membakar 500 kalori sehari! Itulah sebabnya, ibu2 yang menyusu badan lebih cepat kembali ke bentuk badan yang asal daripada ibu2 yang memberikan anak mereka susu botol.

9) Susu ibu amat disyorkan oleh World Health Organization & Unicef!

10) Susu ibu membantu mengeluarkan meconium dari perut bayi – meconium adalah sejenis lendir melekit yang memang sedia ada dalam usus bayi. Kolastrum @ susu awal ibu, adalah merupakan cecair unik yg boleh mengeluarkan lendir itu dari perut bayi.. Subahannallah.. betapa hebatnya ciptaan Allah ini :)

11) Susu ibu memelihara bayi dari penyakit Crohn – Penyakit ini adalah penyakit yang berkaitan dengan usus. Penyakit ini sangat kronik. Ia adalah radang perut yang boleh menyebabkan bengkak pada bahagian dalam usus. Penyakit ini sangat susah untuk diubati, tapi kajian menunjukkan susu ibu dapat menghalang dari bayi untuk menghidapi penyakit ini.

12) Menyusukan bayi anda dapat mengurangkan risiko menghidapi kanser endometriosis.

Ok, rasanya cukup untuk kita tahu 12 kebaikan tentang menyusu badan. Nnti kita sambung lagi ya! So pada ibu2 atau bakal ibu2, jom kita mula meyusukan bayi kita hari ini!


So, bagi aku yang memang bercadang untuk breastfeed anak dalam paling kurang 6 bulan, aku dah ready dengan mekanism yg patut...


1) Breastpump. Be it manual or electric, semua ikut kemampuan masing2. Macam aku, aku pilih manual dulu sebab aku dh tgk review orang lain semua cakap manual pun enough utk trigger aku susukan baby. Tapi dgn syarat kena rajin la...

Philips Avent Isis Manual BreastPump - My choice! ;)


So, kawan2 aku cadangkan untuk yang bajet ciput mcm aku, pilih Avent Manual Breastpump. Review dia aku tgk, ramai yg cakap suction tak menyakitkan dan sangat menyerupai electric breastpump yg sedia ada. (yg ni manual tau!) Kalau Retail price kt kedai dlm RM289. Tapi kat internet boleh dapat dalam RM180-RM200. Tak kisah la nak beli kt mana2 pun. Bagi aku sama je kualiti. Made in UK gak kan.. hehehe! Mcm adik ipar aku dia beli kat Parkson ade 20% disc. Aku beli kat myavent.blogspot.com dapat dalam RM169 incl. postage!! ;)

2) Cooler bag - ni mmg khas untuk ibu2 berkerjaya. senang nak simpan susu yg dh dipump especially ms kt ofis. time lunch boleh pump puas2. pastu simpan je botol storage tu dlm cooler bag.

3) Ice packs - ini wajib ade la kn.. kalau xnak ade, kena beli ais kiub tiap2 hari. Mane lg jimat?? baik beli ice packs kn! balik boleh sejukkan balik dlm fridge. senang!

4) Storage bottles - ini untuk isi susu yang diperah direct from breastpump. terus je tutup and masukkan dlm cooler bag! pastu, habis working hours boleh balik rumah and tadaaaa! boleh susukan baby direct from storage bottle tu if its comes with caps n teats. mudah kan? yg ni aku recommend avent jugak la... Beli yang newborn kits. Ade dalam 2x4oz n 2x8oz bottles siap dgn caps n teats... Kat internet boleh dapat dalam RM170. Kalau kat kedai RM269. Mane lebih jimat? PES bottle tau! Ataupun boleh jgk dpt Autumnz storage bottles. RM36.90 kt online. Kt kedai tak sure berapa harga. Tapi mudah didapati kt any Jusco, kedai baby etc. ;)


No comments: