FALL IN LOVE WITH MORE FREE TEMPLATES! CLICK HERE TO GET YOUR OWN SMITTEN BLOG DESIGN... »

WEDED BLISS

Daisypath Anniversary tickers

OUR GIRL

Lilypie Second Birthday tickers

OUR BOY

Lilypie First Birthday tickers

EL TIGRE (TIGRA)

PitaPata Cat tickers

Friday, June 4, 2010

No Subject

Aku takde masalah dengan orang yang bergaji besar or tetibe dapat rezeki lebih... Tapi yang menjelikkan aku ialah bila orang mention dengan aku gaji dia besar dan mulalah beli kereta mewah pastu nak bandingkan dengan aku ni yang baru nak menapak...
Bukan ape, masa mula2 kerja dulu bukannya tak boleh consider beli kereta elok2 i.e Toyota Vios or Honda City... Cuma on second thought aku rasa tak patut pakai kereta besar/mewah kalau sekadar cukup2 makan ataupun sekadar nak buatkan orang lain impress dengan apa yang aku ada...
Bagi aku 'mampu' tu bila gaji aku dapat dibahagikan kepada 4 bahagian ~ utilities, liabilities [kereta,rumah dsb], saving dan emergency money... so, selagi tak mampu nak stabilkan jumlah ke empat2 bahagian ni, jangan haraplah aku nak berkereta elok sikit dari sekarang... Pendek kata UKURLAH BAJU DIBADAN SENDIRI... Tapi soal nak beli ape2 barang yang aku teringin say for example, handbags, kasut, i mean untuk sekali sekala tak pe jugak beli mahal2 kan.. sebab bukan tiap2 hari nak beli.. n ofcoz, bukan tiap2 bulan nak kena byr installment... unlike kereta yang installment maybe 1K per month depending on how much down payment aku bayar..
Tapi tula, kadang2 cemburu juga bila tengok kawan-kawan lain yang sejawatan dan sebaya dengan aku dah pakai kete lebih elok dari aku - swift, vios, city, golf gti, BMW, merc - tapi tiap kali tu jugak aku ingatkan diri sendiri or sedapkan hati aku.. mungkin dorg ade saving yang banyak sejak kecik.. unlike aku yg mmg malas nak saving hehehe! bila dah keje baru start buka akaun ASB etc. Tapi at least ade jugak kesedaran sivik dalam diri aku kan.. Better late than NEVER!
Some more, aku taknak nanti orang cakap pakao kereta besar tapi nak isi minyak penuh poket sempit, or bila ade anak liability makin bertambah... aku tend to jadi kedekut or 'pekin'... say for example, pakai kete besar tapi stroller anak pun pakai yang buruk je... hurmm... or maybe, pakai kete besar tapi hutang kredit kad blom langsai.. camne tu? Apepun, aku percaya satu hari bila aku berkereta besar/mewah nanti surely akan ade satu dua perkara yang aku lupa.. macam pakai kete besar/mewah tapi berkira nak makan sedap2. kat tempat best2..
Tapi aku sentiasa harapkan perkara macam tu dijauhkan... Thats why sekarang although sumtimes, aku terlebih pakai duit, tapi bila bab makan aku make sure aku tak kedekut.. Biarlah org nak cakap pakai LV tapi naik Myvi je.. kereta,pangkat,berapa besar rumah tak mencerminkan harta - dan ianya juga tak menjanjikan kebahagiaan yang hakiki. Aku suka life aku sekarang, dan walaupun terpaksa bersusah demi mengumpul down-payment rumah aku tak kisah.. Asalkan duit yang aku earn digunakan dengan bijak!

No comments: